تاسیس و بهره برداری شرکت حمل و نقل ریلی (مترو) غرب تهران در ایام دهه فجر بوده و مصوبه ۱۵۶ شورای عالی ترافیک برای غرب استان تهران موضوع «حمل و نقل ریلی و حومه» دیده شده که دستگاه متولی آن نیز شرکت رجا می باشد اما این موضوع نیاز دو میلیون نفر جمعیت غرب استان را برآورده نمی کرد و ما نیاز مبرم به اتصال به شبکه مترو را داشتیم.
طرح جامع حمل و نقل ریلی مصوب سال ۹۸ است که تکلیف ریل تمام شهرهای اقماری را مشخص کرده ولی در قالب این طرح برای غرب استان تهران هیچ تصمیمی گرفته نشده بود.
با سفر ریاست جمهور به غرب تهران و طرح موضوع مطالبه مردمی که از یکی دو سال قبل کلید خورده بود، شرکت حمل و نقل ریلی غرب استان تاسیس شد و ۶ شهرداری شهریار، باغستان، ملارد، قدس، اندیشه و صفادشت به عنوان سهامدار این شرکت انتخاب و مقوله اتصال غرب تهران به شبکه مترو کلید خورد.
در حال حاضر قطار حومه ای خط تهران تبریز در شهر قدس ایستگاه دارد و از ۵۷ هزار سفر روزانه به تهران، تنها ۴۰۰ نفر که در جنوب تهران کار می کنند از این شبکه بهره مند بوده و بسیار راضی هستند ولی جابجایی ۴۰۰ نفر در روز، باری از دوش ترافیک شهر برنمی دارد که بخواهیم آن را به شهریار و ملارد آنهم با اعتبارات هنگفت تعمیم دهیم.
استفاده از سوخت دیزلی و دسترسی کمتر به مسیرها و محدودیت در تردد را از معایب قطار حومه ای برای غرب تهران دانست و گفت: با ایجاد شبکه مترو، دسترسی ما به ایستگاههای مختلف بیشتر خواهد شد.
متولی راه اندازی قطار حومه ای بر اساس قانون ششم توسعه شرکت رجا بود که هیچ اقدامی حتی برای انجام همان قطار حومه ای انجام نداد و تا افق ۱۴۲۰ بر اساس طرح جامع حمل و نقل شهری تهران برنامه ای برای این منطقه دیده نشده است.
شعار مردمی بودن دولت سیزدهم برای غرب استان تهران محقق گردید و نیاز به مترو کلید خورد که امیدواریم تا قبل از شروع سال جدید بتوانیم مشاور به روزرسانی کریدور ریلی را داشته و شورای عالی ترافیک کشور، ما را به عنوان شبکه مترو بپذیرد.
شرکت های فعال در زمینه حمل و نقل را بررسی و آسیب شناسی کردیم تا شرکت تازه تاسیس ما چابک تر و سریع تر عمل نماید، همچنین شرکت بر اساس قانون تجارت تاسیس شده که دولت نیز تعهداتی نسبت به آن دارد.
سال گذشته بابت موضوع حمل و نقل ریلی ۵۰ میلیارد تومان برای مطالعات این پروژه در بودجه دولت داشتیم و چون دستگاه متولی وجود نداشت و همه در اختیار شهرداری تهران بود اقدام خاصی انجام نشد و امسال این بودجه ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. با افتتاح شرکت حمل و نقلی ریلی (مترو) غرب استان تهران، از این پس، دستگاه مجری برای سال آینده همین شرکت خواهد بود و اگر بودجه ای باشد در اختیار شرکت قرار می گیرد که برای تامین آن نیز یکی از دستورات رئیس جمهور استفاده از منابع تهاتر نفت است.
مرحله اول ثبت شرکت بود که اجتماع سهامداران کار بزرگ و منحصر به فردی بود و اینکه ۶ شهرداری بخواهد اراضی در اختیارشان را صرف حمل و نقل ریلی کنند، خودش باعث محور توسعه و ایجاد ارزش افزوده می شود و در واقع ۳۵ درصد از کارهای فنی و عمرانی بر عهده شهرداری هاست که پنج الی شش هزار میلیارد تومان مجموعه سرمایه گذاری آنهاست.
تعیین مشاور مرحله مهم دیگری است که تا پایان سال انجام می شود و از آنجا که طرح مطالعاتی پروژه حدود یک سال زمان میبرد در تلاشیم که آن را در مدت ۵ الی ۶ ماه به اتمام برسانیم که برای انجام این کار از سه مشاور در حوزه ترافیکی، شهرسازی و خطوط ریلی استفاده خواهیم کرد که پنج الی شش میلیارد تومان برآورد هزینه مطالعات طرح شده است.
بگفته وی در حوزه اجرا، شهرداری ها در سال ۱۴۰۱ اعتبار یک هزار ۸۸۰ میلیارد تومان را باید تامین سرمایه کنند و در بودجه عمرانی خود ببینند تا انشاالله در هفته دولت سال آینده کلنگ پروژه زده شود و به سرعت وارد فاز اجرایی شویم.
پیش بینی می شود مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان طی دو سال هزینه طرح شود که یک هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۲ برای حفر تونل و لاینینگ مسیر و بقیه سال ۱۴۰۳ هزینه می شود و هر شهرداری به تناسب جمعیت بهره مند از خطوط مترو، قدرالسهم خود را پرداخت میکنند که این موضوع نیز به تایید شورای اسلامی شهرشان رسیده است.
از آنجا که کشور درگیر تورم می باشد و این تورم باعث رکود در برخی پروژههای عمرانی میگردد، ما از ارزش افزوده املاک که شهرداری ها در اختیار طرح قرار می دهند برای همپوشانی تورم و هزینه های طرح استفاده خواهیم کرد تا این تحریم ها خنثی شوند.
بر اساس قانون حمایت از سامانههای ریلی، دولت نیز تکلیف دارد که از طریق اوراق یا بودجه سنواتی و یا تهاتر نفت، اعتباراتی را به این پروژه تزریق نمایند، همچنین از ظرفیت شرکت عمران شهر اندیشه برای توسعه ناوگان استفاده خواهیم کرد چون طبق قانون تکلیف دارند.
برای توسعه و تجهیز ناوگان و ریل گذاری از ظرفیت دولت و شرکت عمران استفاده خواهد شد و در نهایت شهرداری با ایجاد مجتمع های ایستگاهی، برگشت سرمایه و درآمد پایدار را خواهند داشت.
مردم در برخی محورها مشکل تردد دارند که ایجاد مترو باعث کاهش هزینه ها و ترافیک و از همه مهمتر باعث ایجاد ارزش منطقهای برای شهرهای غرب استان تهران می شود.
تعهدات شهرداری ها نسبت به اجرای طرح افزود: از آنجا که شرکت بر اساس قانون تجارت مدیریت می شود شهرداریها نمیتوانند به تعهدات خود عمل نکنند و طی سال های آتی نیز با عوض شدن مدیران و شهرداران، روند اجرای پروژه به قوت خود باقی خواهد بود و اگر شهرداریها بخواهد به تعهدات خود عمل نکند قطعاً ایستگاهی برایشان ایجاد نمی شود و دسترسی آن شهر به ایستگاه مترو برای همیشه قطع می شود.